Od rana zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej i zamiejskiej
Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie poinformował, że prawie 50 przewoźników zamiejskich zadeklarowało przeniesienie się od poniedziałku ze starego dworca PKS przy al. Tysiąclecia do nowego miejsca przy głównym dworcu kolejowym. Dla pasażerów komunikacji zamiejskiej, wsiadających i wysiadających w rejonie starego dworca PKS, zostały udostępnione tzw. przystanki pośrednie.
Do miejscowości Puławy, Nałęczów, Opole Lubelskie, Poniatowa, Kraśnik, Janów Lubelski, Bełżyce, Kurów, Kazimierz Dolny, Chodel, Czesławice, Józefów, Łubki, Miłocin, Niedrzwica, Sobieszczany, Wąwolnica, Wojciechów, Wola Przybysławska, Warszawa i na lotnisko w Modlinie będzie można dojechać z przystanku Dworzec Główny PKS 04 przy al. Tysiąclecia.
Autobusy do Chełma, Zamościa, Krasnegostawu, Tomaszowa Lubelskiego, Dołhobyczowa, Krasnobrodu, Józefowa, Oleśnik, Milejowa, Mełgwi, Świdnika i Trawnik zatrzymają się na przystanku Tarasy Zamkowe 03. Z przystanku Plac Singera 03 skorzystają podróżni zmierzający do Łukowa.
Natomiast przystanek Tarasy Zamkowe 01 przy tzw. kosiarkach został przez ZTM przewidziany jako miejsce do wysiadania.
Jak zakomunikowano, od rana w poniedziałek przez cały tydzień służby ZTM będą udzielać informacji pasażerom w rejonie starego dworca m.in. na temat nowych miejsc odjazdów w poszczególnych kierunkach. "Równocześnie służby miejskie będą analizować natężenie ruchu w rejonie Ronda Dmowskiego i dostosowywać system sygnalizacji świetlnej do aktualnych warunków w tym rejonie" – podano.
Między starym i nowym dworcem - przypomniał ZTM - do odwołania kursuje bezpłatna linia Dworzec Lublin (DL). Autobusy zatrzymują się na przystankach Dworzec Gł. PKS 02 (al. Tysiąclecia) i Dworzec Lublin 53 (ul. Dworcowa).
18 marca wchodzi w życie również nowa siatka połączeń komunikacji miejskiej. Najważniejszą zmianą jest wprowadzenie trzech linii przyspieszonych nr 303 (dawna linia 46), nr 301 z osiedla Poręba do ul. Daszyńskiego i nr 302 z osiedla Widok do ul. Koncertowej, które mają skrócić czas podróży o 5-12 minut i w dni powszednie będą kursowały co 30 minut.
Zmiany obejmują także przedłużenie linii 35 z Felina do nowego dworca autobusowego, zwiększenie częstotliwość kursowania linii 24, 25, 44, 74 i 4, nowa linia podmiejska do gminy Strzyżewice (nr 28) i wydłużenie linii 30, która kursuje do gminy Jastków.
12 stycznia br. oficjalnie otwarto nowy trzykondygnacyjny dworzec autobusowy w Lublinie z placem peronów odjazdowych i przyjazdowych, parkingiem podziemnym dla ok. 170 samochodów, przebudowany pl. Dworcowy i sąsiadujące drogi. Inwestycja trwała od 18 grudnia 2020 r., kiedy ratusz zawarł z firmą Budimex umowę na budowę. Prace miały zakończyć się 15 maja 2023 r., ale urząd miasta zawarł z wykonawcą aneks do umowy, w którym datę końcową wyznaczono na 20 października ub.r. Jak informowano, wpływ na wydłużenie budowy miały kolejne nieplanowane roboty dodatkowe oraz zamienne.
Budowa dworca i przebudowa pobliskich dróg to najważniejsza część projektu Zintegrowane Centrum Komunikacyjne dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego, który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020. Całkowita wartość projektu to prawie 340 mln zł, z czego blisko 197 mln zł stanowi dofinansowanie z UE.(PAP)
Autor: Piotr Nowak
pin/ agz/
