Miejski przewoźnik podpisał umowę na dostawę 20 autobusów hybrydowych
"Zmierzamy do zeroemisyjnego transportu w Lublinie. Już dzisiaj ponad 40 proc. środków transportu ten wymóg spełnia" – powiedział prezydent miasta Krzysztof Żuk podczas wtorkowej konferencji prasowej. Dodał, że nowe autobusy oznaczają większą wygodę pasażerów i czystsze powietrze w Lublinie.
Dwadzieścia autobusów hybrydowych wraz z dwiema ładowarkami mobilnymi dostarczy spółka Solaris Bus & Coach. Niskopodłogowe pojazdy pomieszczą 120 osób, w tym 40 na miejscach siedzących. Zostaną przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami i wyposażone m.in. w klimatyzację, porty USB, monitoring, głosową zapowiedź przystanków, system do zliczania pasażerów i automaty do sprzedaży biletów. Na zakup pojazdów miejski przewoźnik otrzymał 43 mln zł dofinansowania z Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.
Jak przyznał dyrektor sprzedaży krajowej Solaris Bus & Coach Andrzej Sienkiewicz, firma ma 12 miesięcy na realizację umowy. "Pierwsze autobusy powinny się pojawić nawet w pierwszym kwartale przyszłego roku" – zapowiedział.
Żuk przypomniał, że w kwietniu miejski przewoźnik podpisał z firmą Artur Bus umowę na zakup 20 nowych autobusów wodorowych. Inwestycja za blisko 64 mln zł została sfinansowana z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Prezes MPK Lublin Bogdan Kołciuk uzupełnił, że tydzień temu spółka ogłosiła przetarg na zakup kolejnych dziewięciu autobusów hybrydowych. "W trakcie postępowania jest również przetarg na 20 trolejbusów, który rozstrzygniemy w ciągu 1-2 miesięcy" – dodał.
Nowe pojazdy hybrydowe zastąpią wysłużone autobusy: 12-metrowe Solaris oraz Jelcze M121I4 z lat 2007 i 2008. Będą to pierwsze autobusy hybrydowe w taborze MPK, który obecnie liczy ok. 250 autobusów i 100 trolejbusów.(PAP)
pin/ malk/
