reklama
17 listopad 2025

Ekspert: kolej ze względu na jej znaczenie pozostanie jednym z priorytetowych celów ataków

zdjęcie: Ekspert: kolej ze względu na jej znaczenie pozostanie jednym z priorytetowych celów ataków / Mika (pow. garwoliński), 17.11.2025. Działania służb przy zniszczonym fragmencie torowiska na trasie Dęblin-Warszawa przy stacji kolejowej w okolicy miejscowości Mika, 17 bm. Premier Donald Tusk ogłosił, że doszło do aktu dywersji; eksplozja ładunku wybuchowego zniszczyła tor kolejowy. (amb) PAP/Przemysław Piątkowski ***Do tego materiału zdjęciowego dostępna jest również depesza w systemie CSI, pt.: Premier: na trasie Warszawa-Lublin (wieś Mika) doszło do aktu dywersji (krótka)***
Mika (pow. garwoliński), 17.11.2025. Działania służb przy zniszczonym fragmencie torowiska na trasie Dęblin-Warszawa przy stacji kolejowej w okolicy miejscowości Mika, 17 bm. Premier Donald Tusk ogłosił, że doszło do aktu dywersji; eksplozja ładunku wybuchowego zniszczyła tor kolejowy. (amb) PAP/Przemysław Piątkowski ***Do tego materiału zdjęciowego dostępna jest również depesza w systemie CSI, pt.: Premier: na trasie Warszawa-Lublin (wieś Mika) doszło do aktu dywersji (krótka)***
Ataków hybrydowych w Polsce było już bardzo dużo i wszystko wskazuje na to, że będzie ich więcej, a kolej ze względu na jej znaczenie logistyczne pozostanie jednym z priorytetowych celów – ocenił w rozmowie z PAP ekspert i analityk oraz redaktor naczelny Defence24.com Aleksander Olech.
REKLAMA

Na trasie Warszawa – Lublin doszło do dwóch aktów dywersji. Podczas pierwszego z nich, w miejscowości Mika, eksplozja ładunku wybuchowego zniszczyła tor kolejowy, co zdaniem premiera Donalda Tuska miało najprawdopodobniej doprowadzić do wysadzenia pociągu. W innym miejscu, w niedzielę, pociąg z 475 pasażerami musiał nagle hamować z powodu uszkodzonej linii kolejowej, ale aktów dywersji w ostatnim czasie było w Polsce więcej.

Ekspert i analityk oraz redaktor naczelny Defence24.com Aleksander Olech ocenił w rozmowie z PAP, że ostatnie incydenty na kolei „wpisują się w szerszą, trwającą od lat kampanię hybrydową przeciwko Polsce”. Dodał, że w kampanii tej wcześniej obserwowano m.in. nieuprawnione nadawanie sygnału radio-stop, rozpoznanie szlaków kolejowych, instalowanie nadajników GPS na trasach z pomocą dla Ukrainy czy ataki DDoS (rodzaj cyberataku polegający na przeciążeniu serwerów) na systemy przewoźników.

– To nie jest odosobniony epizod, lecz kolejny etap działań mających równocześnie wymiar psychologiczny, operacyjny i rozpoznawczy. Warto podkreślić, że ataków hybrydowych na terytorium Polski było już bardzo dużo i wszystko wskazuje na to, że – przy utrzymaniu obecnej dynamiki wojny – będzie ich więcej, a kolej pozostanie jednym z priorytetowych celów ze względu na jej znaczenie logistyczne – powiedział.

W ocenie eksperta tym, co w największym stopniu odróżnia ostatnie akty sabotażu kolejowego od wielu wcześniejszych incydentów hybrydowych, jest bezpośrednie, realne zagrożenie życia i zdrowia obywateli.

– Czyli wykolejenie składu pasażerskiego czy pociągu z ładunkiem niebezpiecznym oznaczałoby katastrofę o wymiarze masowym. Dodatkowo mówimy o trasach biegnących w kierunku wschodnim, a więc kluczowych dla utrzymania ciągłości dostaw pomocy wojskowej i humanitarnej dla Ukrainy, co nadaje tym działaniom wymiar stricte strategiczny – mówił.

Dodał, że istotna jest również lokalizacja części przypadków „w bezpośredniej strefie oddziaływania największej aglomeracji w kraju, co zwiększa potencjalny efekt psychologiczny i medialny”.

– To pokazuje, że rosyjska kampania hybrydowa nie zwalnia, lecz systematycznie przesuwa się w stronę coraz bardziej ryzykownych form oddziaływania, a Rosja się po prostu nie zatrzymuje – zauważył ekspert.

Pytany o liczbę udokumentowanych przypadków aktów sabotażu w Polsce zwrócił uwagę, że w swoim raporcie napisał, że „w oparciu o źródła jawne można mówić o kilkudziesięciu udokumentowanych przypadkach działań sabotażowych i dywersyjnych na rzecz Rosji i Białorusi w Polsce po 2020 roku”.

Działania te, jak dodał, obejmowały m.in. podpalenia obiektów przemysłowych i logistycznych – jak Marywilska 44 czy magazyny w Markach oraz obiekty DHL – próby podpaleń we Wrocławiu, działania siatki szpiegowskiej przygotowującej wykolejenie pociągu z pomocą wojskową dla Ukrainy, serię podpaleń składów budowlanych czy sabotaż w obszarze transportu.

– Za najpoważniejsze należy uznać te przypadki, w których celem były obiekty infrastruktury krytycznej, duże centra logistyczne oraz szlaki kolejowe powiązane z tranzytem na Ukrainę; ze względu na potencjalną skalę strat, ryzyko ofiar śmiertelnych i wymiar współpracy przecież w ramach NATO – zaznaczył.

Jednocześnie podkreślił, że pełna liczba takich zdarzeń nie jest znana, a wiele z nich jest w przestrzeni publicznej klasyfikowanych jedynie jako przestępstwa kryminalne, w tym tzw. zwykłe podpalenia czy wandalizm, „podczas gdy faktycznie noszą znamiona sabotażu, terroryzmu lub działalności na rzecz obcego wywiadu, co zaniża oficjalny obraz skali zagrożenia”.

Marcin Chomiuk(PAP)

mchom/ joz/ lm/



Polska, Warszawa

PRZECZYTAJ JESZCZE
Zamieszczone na stronach internetowych portali działających w grupie Twoje-Miasto materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dotyczącymi dozwolonego użytku osobistego, jest zabronione.
pogoda Lublin
3°C
wschód słońca: 06:50
zachód słońca: 15:39
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Lublinie

kiedy
2025-11-21 17:00
miejsce
Centrum Kongresowe Uniwersytetu...
wstęp biletowany
kiedy
2025-11-21 19:00
miejsce
Collegium Maius Uniwersytetu...
wstęp biletowany
kiedy
2025-11-21 20:00
miejsce
Fabryka Kultury Zgrzyt, Lublin,...
wstęp biletowany
kiedy
2025-11-21 20:30
miejsce
Centrum Kongresowe Uniwersytetu...
wstęp biletowany